HomeAksjerKjøp Unilever
Start å handle med eToro

Hvordan kjøpe Unilever (UL)-aksjer i Norge 2022

Unilever (UL)
...
24-timers endring
...
exchange
...
Forfatter: Emmanuel Ekwomadu Oppdatert: July 6, 2022

Unilever er et britisk multinasjonalt selskap som produserer og distribuerer forbruksvarer, som mat, hjemmepleie, personlig pleie og skjønnhetsprodukter. Selv om selskapet har hovedkontor i London, Storbritannia, er produktene tilgjengelige i rundt 190 land. Over 2,5 milliarder mennesker over hele verden bruker Unilevers produkter hver dag.

Aksjen er primært notert på London Stock Exchange (LSE) og er en av komponentene i FTSE 100-indeksen. Denne guiden forteller deg hvordan du trygt kan kjøpe Unilever-aksjer og hvorfor det kan være et godt kjøp, tatt i betraktning ulike grunnleggende faktorer.

Hvordan kjøpe UL-aksjer med 5 enkle trinn

  1. 1
    Besøk eToro via lenken nedenfor og registrer deg ved å oppgi din informasjon i de påkrevde feltene.
  2. 2
    Oppgi din personinformasjon og svar på et enkelt spørreskjema for informasjonsårsaker.
  3. 3
    Trykk på "Innskudd", velg din foretrukne betalingsmetode og følg instruksjonene for å finansiere kontoen din.
  4. 4
    Søk etter din favorittaksje og se de viktigste detaljene. Når du er klar til å investere, trykker du på "Handle".
  5. 5
    Oppgi beløpet du ønsker å investere, og konfigurer handelen din for å kjøpe aksjen.

Alt du trenger å vite om Unilever

La oss bli litt bedre kjent med Unilever, og utforske selskapets historie, forretningsstrategi, metoder for pengegenerering og aksjekursutviklingen fra de siste årene.

Unilevers historie

Den 2. september 1929 fusjonerte den nederlandske margarinprodusenten Margarine Unie og den britiske såpeprodusenten Lever Brothers for å gi opphav til det som i dag er kjent som Unilever PLC. Det nye selskapet vokste raskt på 1930-tallet, og etablerte nye virksomheter i Afrika og Latin-Amerika. I andre halvdel av 1900-tallet utvidet selskapet virksomheten ytterligere til andre deler av verden og diversifiserte seg i økende grad til andre produkter.

Unilever har gjort en rekke oppkjøp gjennom årene. Noen av oppkjøpene inkluderer Lipton i 1971, Brooke Bond i 1984 og Chesebrough-Ponds i 1987. I 1997 solgte Unilever sine spesialkjemikalier til ICI, og i 2000 kjøpte de Best Foods og Ben & Jerry's.

På 2010-tallet begynte Unilever å flytte fokus bort fra matrelaterte varemerker, som viste en tregere vekst, og beveget seg gradvis mot helse- og skjønnhetsmerker. Andre oppkjøp gjort av selskapet inkluderer Alberto-Culver i 2010, Dollar Shave Club i 2016 og Pukka Herbs i 2017.

Hva er Unilevers strategi?

Unilevers virksomhet innbærer produksjon og distribusjon av forbruksvarer. Selskapet eier rundt 400 merker, og er et av de største forbrukermerkene i verden. Unilevers primære strategi er diversifisering, med produkter i tre hovedområder: mat og drikke, husholdning og skjønnhet og personlig pleie. På 2010-tallet begynte selskapet å skifte fokus mot helse- og skjønnhetsmerker, i tillegg til merkevarer for mat og drikke, som viste sakte vekst.

Bred produktdifversifisering er en av Unilevers generiske strategier for konkurransefortrinn. Selskapet sørger for at produktene deres skiller seg ut fra konkurrentene. Selskapet utvikler også nye produkter for å møte forbrukernes skiftende behov, samt opprettholde eller øke selskapets markedsandel. Selskapet bruker intensiv markedspenetrasjon som en strategi for å øke salgsvolumet og forbedre inntektene. Forretningsstrategien handler om å skape merkevarer av høy kvalitet som forbrukerne stoler på.

Hvordan tjener Unilever penger?

Unilever tjener penger på salg av sitt brede utvalg av forbruksvarer, som spenner over 400 merker solgt i over 190 land rundt om i verden.

For første halvår av FY2021 rapporterte Unilever en omsetning på 25,8 milliarder euro, en økning på 0,3% fra året før. Mat- og drikkesegmentet, som omfatter produkter som iskrem, supper, buljonger og krydder, dressinger (som majones og ketchup) og te, bidro med 10,2 milliarder euro eller nesten 40% av de totale inntektene.

Skjønnhets- og personlig pleiesegmentet, som inkluderer deodoranter, hårpleie, såper og hudpleie, bidro med 10,4 milliarder euro (omtrent 40%) av de totale inntektene. Husholdningssegmentet, som inkluderer vaskepulver og væsker og en rekke andre rengjøringsprodukter, bidro med 5,2 milliarder euro eller omtrent 20% av den totale inntekten.

Hvordan har Unilever prestert de siste årene?

Unilever-aksjen har beveget seg sidelengs de siste årene, og svingt opp og ned i takt med den generelle økonomiske situasjonen. Aksjen har bare steget 9,0% fra prisen den lå på for fem år siden, noe som kan tilskrives effekten av koronapandemien. Fra 17. september 2021 ligger aksjen 15,89% lavere enn dens rekordhøye nivå fra 2. september 2019.

Kilde: Yahoo! Finance

Mens investorer kanskje ikke har tjent mye på kapitalvekst, har de fått utbytteutbetalinger, og selskapet har en lang historie med å belønne sine aksjonærer.

Fundamental analyse av Unilever

Fundamental analyse er en måte å bestemme den underliggende helsen og egenverdien til et selskap. Investorer vurderer mange økonomiske faktorer når de utfører en fundamental analyse av en aksje. Noen av disse faktorene, som bedriftsledelse og goodwill, er ikke målbare, og vil derfor ikke bli vurdert i denne veiledningen. I stedet vil vi fokusere på målbare økonomiske beregninger, slik som selskapets inntekter, fortjeneste per aksje, P/E-forhold, utbytteavkastning og kontantstrøm.

Unilevers inntekter

Inntekter refererer til hvor mye penger et selskap genererer fra å selge sine produkter eller tjenester før salgskostnadene og andre utgifter trekkes fra. Et selskaps inntekt rapporteres øverst i resultatregnskapet.

Å oppnå år-til-år inntektsvekst er et godt signal til investorer om at selskapet gjør det bra. Dessverre rapporterte Unilever i regnskapsåret 2020 en omsetning på 50,72 milliarder, som representerer en nedgang på 2,4% fra året før. Men dette kan tilskrives COVID-19-pandemien som forstyrret driften.

Kilde: Yahoo! Finance

Unilevers fortjeneste per aksje

Etter at alle driftskostnader er trukket fra inntektene, sitter man igjen med selskapets fortjeneste. Det som betyr noe for deg som aksjonær er fortjeneste per aksje (EPS). Selv om du kan beregne et selskaps EPS ved å dele selskapets totale inntjening med det totale antallet utestående aksjer i dets ordinære aksjer, trenger du ikke å gjøre det selv, da du kan finne denne beregningen på aksjemeglernes nettsted eller på flere av de store finansnettstedene. Unilevers årlige EPS for regnskapsåret 2020 var $2,42.

Unilevers P/E-forhold

Dette økonomiske forholdet sammenligner et selskaps aksjekurs med inntjening per aksje. Du beregner det ved å dele gjeldende aksjekurs med årlig EPS. Når P/E-forholdet er høyt, anses selskapet som overvurdert, men investorer kan fortsette å investere i det hvis de forventer stor inntjening i fremtiden.

Unilevers årlige EPS for regnskapsåret 2020 er $2,42, mens aksjekursen på NYSE i skrivende stund (17. september 2021) er $54. Dermed er P/E-forholdet omtrent 22,31 (54/2,42). Dette betyr at på dette tidspunktet er investorer klare til å betale $22,31 for hver dollar selskapet tjener i overskudd. Deretter kan du sammenligne dette tallet med bransjekolleger, som Procter & Gamble, for å finne ut om tallet er for lavt eller for høyt for denne bransjen.

I dette tilfellet har P&G et P/E-forhold på 26,03 i skrivende stund; dermed kan Unilevers aksjekurs prises lavt (undervurdert); Men for å ta en informert investeringsbeslutning bør du sammenligne Unilevers P/E-forhold ytterligere med gjennomsnittlig P/E i bransjen, eller til og med det totale aksjemarkedet. Det er også viktig å bruke andre indikatorer for å få bedre innsikt i bedriftens ytelse før du tar en beslutning.

Unilevers utbytteavkastning

Noen selskaper betaler regelmessig utbytte til sine aksjonærer. I noen tilfeller kan dette være den viktigste måten investorer tjener på å investere i disse aksjene. Utbytte kan utbetales kvartalsvis, halvårlig eller årlig, og når de er deklarert, stiger aksjekursen frem til ex-utbyttedatoen, og deretter synker den. Utbytteavkastningen vises sammen med andre økonomiske nøkkeltall på aksjemeglerens nettsted eller noen av de store finansielle nettstedene.

Et selskaps utbytteavkastning er en beregning som sammenligner dets totale årlige utbytte med aksjekursen. For eksempel, hvis det årlige utbyttet er $1 per aksje og aksjekursen er $54, er utbytteavkastningen 1,85%. Å sammenligne avkastningen med renten forteller deg om det er bedre å beholde pengene i banken enn å kjøpe aksjen. Aksjeinvesteringen din kan imidlertid også tjene på kapitalvekst.

Unilevers kontantstrøm

Et selskaps kontantstrøm refererer til hvordan selskapet forvalter kontantene sine. Kontantstrømoppstillingen er en av de tre regnskapspostene du må studere når du analyserer et selskap, og dette kan finnes ved siden av de andre postene i finansdelen av selskapets informasjon på en meglers nettside eller noen av de store finansnettstedene, som på bildet under:

Kilde: Yahoo! Finance

Fri kontantstrøm-tallet viser hvor mye kontanter selskapet har igjen etter å ha betalt for store utgifter. Dette er kontantene selskapet har til rådighet for å finansiere ekspansjon, betale utbytte eller betale ned gjeld. Fra bildet over kan du se at Unilever hadde over €8 milliarder i fri kontantstrøm.

Hvorfor kjøpe Unilever-aksjer?

Som med aksjene til mange forbruksvareselskaper, har Unilever-aksjen gått dårligere enn markedet de siste årene. Selv når du sammenligner den med sine konkurrenter, vil du legge merke til at aksjen ikke har gjort det så bra. I løpet av de siste fem årene har det for eksempel gått dårligere enn Vanguard Consumer Staples ETF (NYSEARCA: VDC).

Likevel er det flere grunner til at du kan ønske å kjøpe Unilever-aksjer, blant annet;

  • Aksjen er relativt billig til $54 per aksje (17. september 2021), og ligger på rundt 15,89% av den høyeste rekorden; du kan potensielt bli med tilbake til toppen.
  • Selskapet er innovativt, og kommer alltid med nye produkter som forbrukerne elsker.
  • Du kan generere inntekt gjennom utbyttebetalinger.

Eksperttips om kjøp av Unilever-aksjer

Unilever kan brukes til å lage en resesjonssikker portefølje. Gitt sin ekspansive forretningsaktivitet i forbrukervareindustrien, er det et av få selskaper som anses som ikke-sykliske. Du kan med andre ord investere i den hvis du vil legge til aksjer i porteføljen din som holder seg relativt stabile i krisetider. Siden mange av varene den selger forblir etterspurt uavhengig av konjunktursyklusen (dvs. vaskemidler, deodoranter og lignende), kan Unilever hjelpe deg med å opprettholde inntekten din selv når aksjemarkedet krasjer.
- Emmanuel Ekwomadu
Kjøp Unilever-aksjer i dag!

5 ting du bør vurdere før du kjøper Unilever-aksjer

Her er fem ting du må vurdere før du kjøper aksjer:

1. Forstå selskapet

Før du investerer pengene dine i aksjer, prøv å forstå selskapet. Å være kjent med et selskap og dets produkter bør ikke stoppe deg fra å utføre en fundamental analyse for å kjenne statusen til selskapets økonomiske helse før du investerer. Du må sjekke ledergruppen, deres tidligere prestasjoner, forretningsstrategien, fremtidige planer, konkurransefortrinn og markedsposisjon.

2. Forstå det grunnleggende innen investering

Før du risikerer pengene dine i markedet, lær deg det grunnleggende innen investering. Dette inkluderer posisjonsstørrelse, hvordan du setter en stop-loss-ordre og hvordan du bygger en diversifisert portefølje for å minimere risiko. Det er tilrådelig å benytte seg av "papirhandel" på en demokonto først, før du investerer virkelige penger på markedet.

3. Velg din megler med omhu

Det er mange faktorer å vurdere når du velger megler å investere med. Det viktigste er å finne ut om megleren er lisensiert av finanstilsynet i ditt land. Dette vil gjøre det vanskeligere for megleren å stikke av med pengene dine. Dessuten, hvis det finnes investorers forsikringsordninger, for eksempel Storbritannias kompensasjonsordning for finansielle tjenester (FSCS), kan du dra nytte av disse. Andre faktorer inkluderer handelsgebyrer, betalingsmåter og handelsplattformer.

4. Bestem hvor mye du vil investere

Du må bestemme hvor mye du vil investere og hva du skal investere i. Ikke invester pengene du bruker til vedlikehold eller betaling av regninger, og lån aldri penger (verken fra en megler eller via kredittkort) for å investere, uansett hvor god muligheten ser ut, med mindre du er erfaren og vet hvordan du bruker leverage. Invester med kun penger du har råd til å tape, da man aldri kan forutse hvilken vei markedet vil gå. Når du har satt av en sum du ønsker å investere kan du bestemme deg for hvor stor andel av beløpet du skal binde til én aksje.

5. Bestem et mål for investeringen din

Nå som du er klar til å investere, må du bestemme deg for hva ditt investeringsmål og din plan er. Det kan være at du ønsker å bygge opp pensjonsfondet ditt eller skaffe penger for å finansiere et prosjekt. Men hvor lenge vil du beholde investeringen din? Du må bestemme deg for om du skal selge når det grunnleggende ved et selskap ser svakt ut, når prisen når et bestemt nivå, eller når du trenger pengene.

Oppsummering av kjøp av Unilever-aksjer

Unilever er et multinasjonalt konglomerat som produserer og selger ulike typer forbruksvarer. Aksjen har en lang historie med å betale utbytte til sine aksjonærer, og du kan kjøpe den gjennom en aksjemegler med tilgang til LSE, Euronext eller NYSE.

Er du klar til å investere akkurat nå? Bare registrer deg for en aksjemeglers aksjehandelskonto, se etter Unilever på plattformen, og legg inn en kjøpsordre. Du kan legge inn en markedsordre eller en limitordre.

Men hvis du ikke er klar til å investere akkurat nå, les våre andre guider for å få mer informasjon om investering. Du kan også benytte deg av "papirhandel" via en aksjemeglers demokonto.

Alternative aksjer

Rolls-Royce logo
Rolls-Royce
RR
...
...
ThyssenKrupp logo
ThyssenKrupp
TYEKF
...
...
Valeo logo
Valeo
VLEEF
...
...
Vestas logo
Vestas
VWSYF
...
...
Netflix logo
Netflix
NFLX
...
...
Abn Amro logo
Abn Amro
ABN
...
...

Ofte stilte spørsmål

  1. Et utbytte er en kontantutbetaling et selskap betaler til sine aksjonærer for å investere i aksjen. Det er en måte et selskap distribuerer en del av inntekten til sine aksjonærer. Beløpet som ikke deles ut (opptjent overskudd) kan re-investeres i virksomheten. Utbytte er en annen måte investorer tjener penger på å investere i tillegg til kapitalvekst.

  2. Kapitalvekst refererer til en økning i prisen på en aksje etter å ha kjøpt den. Det er forskjellen mellom kjøpesummen din og prisen du selger og kan også kalles gevinst. For eksempel, hvis du kjøper en aksje til $5,00 og selger for $7,25, har du oppnådd en kapitalgevinst på $2,25.

  3. En demokonto er en øvelseskonto som meglere lar kundene sine åpne og simulere aksjehandel. Kontoen er normalt finansiert med virtuell valuta, som potensielle kunder kan bruke til å øve på hvordan man handler i markedet.

  4. En diversifisert aksjeportefølje refererer til å investere i flere aksjer i stedet for bare én aksje. Det vil si at du sprer kapitalen din på forskjellige aksjer i stedet for å binde alle pengene i én enkelt aksje på én gang. For eksempel, hvis du har $10 000 å investere, kan du spre det på 10 ikke-korrelerende aksjer og investere $1000 i hver av de 10 aksjene. På denne måten har du en diversifisert portefølje av aksjer.

  5. En markedsordre er en ordre hvor man kjøper eller selger en aksje til den beste tilgjengelige markedsprisen. Du vil med andre ord kjøpe eller selge umiddelbart – så lenge du legger inn bestillingen i åpningstidene. Hvis ikke vil transaksjonen finne sted når markedet åpner.

  6. En limitordre refererer til typen ordre investorer bruker for å kjøpe eller selge aksjer til en spesifisert pris eller bedre. I tilfelle av en kjøpsgrenseordre, vil ordren kun utføres til den fastsatte prisen eller en lavere. For en salgsgrenseordre vil ordren kun utføres til den fastsatte prisen eller en høyere.